СПЕЦИФІКА РОБОТИ
Навчання
– лише одна з пелюсток
тієї
квітки, яка зветься виховання
В.
Сухомлинський
Провідною
ідеєю відкриття ліцею була думка про те, що цей заклад має стати школою
розвитку і саморозвитку особистості.
Педагогічна
парадигма, яку за основу взяв НВК, спрямована на створення умов для
самореалізації особистості в різних видах діяльності.
З
самого початку педагогічний колектив спрямував свою діяльність на розробку
стратегії, яка дозволяє активно розвивати потенціал кожної особистості. Практикою
роботи НВК доведено, що навчання і
виховання може бути ефективним лише в умовах і межах такої парадигми освіти,
яка враховує рівень розвитку індивідуальних здібностей школярів, коли ведеться
розробка і реалізація програм індивідуального розвитку і саморозвитку учня,
навчально-виховний процес має практичну спрямованість і забезпечується висока
культура діалогу між учнями та педагогами, посилюється роль самостійної роботи
учнів, ведеться не тільки відслідковування результатів по впровадженню заохочень.
Самоактуалізація особистості – головна задача
педагогічної підтримки учнів в умовах
особистісно-орієнтованого навчально-виховного процесу. Самоактуалізація
за визначенням Маслоу - це прагнення людини стати тим, чим вона може бути. Це
повне використання самою людиною її талантів, здібностей, можливостей.
В тому й полягає завдання
педагога НВК: помітити ті малі зміни,
прояви, що відбуваються в особистості учня і переконати цього учня в значущості
і цінності цих проявів його індивідуальності.
Важливим для самоактуалізації є наявність середовища, в якому ліцеїст,
учень НВК або звичайної
загальноосвітньої школи зміг би задовольнити потребу у праці, цікавій значущій діяльності, реалізувати свої інтереси, відчути важливість
їх не тільки для себе, а й для оточуючих.
Можливість задоволення і розвитку
потреби у перетворюючій діяльності передбачає таку організацію
освітнього середовища, коли учні можуть здійснити свій особистісний розвиток
шляхом практичної участі у дослідницькій роботі.
Тільки особистісно-орієнтоване освітнє середовище створює комплекс
можливостей для кожного ліцеїста, учня стимулює максимальну його самовіддачу.
Можливість задовольнити і розвити потребу у самостійному упорядкуванні
індивідуальної картини світу передбачає таку організацію освітнього середовища,
коли учні мають змогу зустрічатися з цікавими людьми, вільно дискутувати про
глобальні, державні та регіональні проблеми. Актуалізація подібних міркувань
дозволяє молодій людині усвідомити своє місце під сонцем, будувати реалістичні
і разом з тим високі плани відносно свого майбутнього.
Процеси самопізнання і саморозвитку за
сприятливих умов допомагають ліцеїстам відкрити, усвідомити власне "Я”.
Учень вперше стає суб'єктом не тільки життєдіяльності, але й суб'єктом саморозвитку, автором і творцем
своєї біографії. Відбувається відкриття себе в новій якості, пізнання,
розуміння окремих рис, властивостей свого характеру. Орієнтація на майбутнє
призводить до переосмислення сьогодні і визначає головний характер
саморозвитку: "Чого я прагну?”, "Які особистісні риси і можливості має для досягнення поставленої
мети, для втілення мрії?”. В результаті
виявляються задіяними всі механізми самопізнання і саморозвитку. Власне,
саморозвиток здійснюється не тільки в плані самостворення, але й, частіше, в
планах самовдоскона-лення.
Одне з головних завдань, що
постають перед ліцеєм, а відтепер і НВК – формування в учнів соціального
досвіду, готовності до нових демократичних відносин у суспільстві. За час перебування в ліцеї учням необхідно не тільки одержувати
знання, але й засвоїти нові соціальні ролі, моральні норми і цінності.
Куратор, вчитель - предметник – це ті люди, які ведуть вперед. Люди, які
завжди поруч, підкажуть, допоможуть в
скрутну хвилину, а в щасливу – разом з учнем порадіє, повідає нові горизонти,
які потрібно відкрити разом.
Завдання
педагога познайомити учнів із видами людських потреб, необхідністю їх
коригувати ( викоріняти погані звички і культивувати корисні).
Провідне
місце в педагогічній системі ліцею відведено обдарованому ліцеїсту. Розвиток
його творчої обдарованості є сенсом роботи НВК-ліцею.
В ліцеї створено систему
роботи з обдарованими дітьми . |